Translate

Bewaren


Er moet hier in huis
ook maar weer eens iets geschilderd worden.
Een grote kast, bestaande uit drie oude deuren
en de rest eromheen gebouwd,
heeft allerlei kleuren behalve de goede.
Iets van die lagen verf wil ik wel bewaren. 
Ik ontvet de ondergrond, sommige delen komen los.
Dan kwast ik met krijtverf de paneel deuren in. 
Bijna helemaal. 
De kist-sjablonen trek ik over op de ondergrond 
en vul ze in met maskeervloeistof.
De bedoeling is om er overheen te schilderen, 
en na droging het maskeerlaagje eraf te pellen. 
In gedachte lukt dat, maar de werkelijkheid is weerbarstiger.
De vloeistof werkt alleen met aquarelverf...
Snel veeg ik de verf weg en ik  moet dus opnieuw beginnen.
Op wit papier trek ik de sjablonen over, 
knip ze uit en met een dubbel plakbandje
bevestig ik het papier op de deur. 
Met een rollertje erover
et voila.
Best een omslachtig gedoe
maar ik kom wel waar ik wezen wil.

Nog twee deuren te gaan,
ik hou je op de hoogte. 
Dit is het begin van het afmaken
van de werkkamer
die inmiddels geen werkkamer meer is
want er is een atelier
al drie jaar.
Maar uiteindelijk
kom ik wel waar ik wezen wil...


Reacties

  1. Ziet er heel gaaf uit corine!!!
    Groetjes anja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Corine, ik zag laatst een voorbeeld van Vlijtig waar ze dat deden met zelfklevende folie (boeklon noemde mijn moeder dat ook wel)... Het ziet er mooi uit!
    groetje, Christien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh nog een vraagje eigenlijk, kan je dus die kalkverf gewoon (na schoonmaken) over andere verflagen aanbrengen? Het droogt mat op denk ik? En blijft het dan wel zitten ,of beschadigt het snel?
    Christien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Christien, met boeklon kan wel, alleen dan moet je goed oppassen met verwijderen dat je de verf eromheen niet beschadigd. En ook dat motief moet je uitsnijden he. Het papier wat ik nu gebruikt heb, krult wat op nadat ik er met de verf overheen gegaan ben, en op die manier is het verwijderen geen probleem.
    Kalkverf heeft wel een hechtlaag/ primer nodig, maar krijtverf niet. Wel de ondergrond zn wat opruwen. Krijtverf is een matte verf, dus heeft een poreuzer oppervlak waar sneller vuil aan hecht dan aan bijv. een hooglans lak...
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Heb je een vraag of een opmerking? Ik lees graag je berichtje!

Populaire posts