Translate

Met lof geslaagd


Het leuke van klussen in je huis is dat je allerlei 'verrassingen' tegen komt.
Met het terugzetten van alle schilderboeken kwam ik 
de oude studieboeken van mijn pa tegen.
Ook schilderboeken, dat zal geen verrassing zijn...
je weet nu meteen van wie ik die liefde voor kleur en verf heb. 

Na met lof geslaagd te zijn is hij gaan werken, 
en zoals zo velen met hem, in de avonduren verder gaan studeren. 
Niet zo heel lang geleden gaf hij mij die boeken mee 
(een mens kan toch niet alles bewaren) 
Een en ander aan informatie is wel verouderd, maar vooral verder ontwikkeld. 
En dat is toch wel mooi aan zo'n vak, nieuwe technieken verdringen 
de oude niet, maar bouwen erop voort. 
En hoe vaak grijpt de decoratieschilder niet terug 
naar de technieken die de vroegere gezel van zijn meester leerde? 
Lang leve de ouderwetse huisschilder!


Weet je nog dat ik zocht naar basiskennis van het schildersvak, 
naar kennis van stijlperioden en kunstgeschiedenis? 
Hier is het, het nieuwe vind ik op internet, 
en voor het oude vak hoef ik alleen maar wat te klussen in huis, 
en de boeken van de kast te halen...

Reacties

Populaire posts