Translate

Portret in Portret

Gisterenmiddag ging ik op de valreep nog even naar het Dordrechts Museum. 
Nog een week hangen ze er, de schilderijen van 'Portret in Portret'
De boodschappen van de markt in een kluisje en 
dan snel naar de juiste zalen. 
Heerlijk vind ik dat, zomaar een uurtje en dan 
een tentoonstelling intensief bekijken. 
Al snel vind ik mijn favorieten tussen
al het moois wat er hangt. 


Meteen bij binnenkomst, een schilderij van Alma Tadema.
Zijn dochter Anna, op de achtergrond portretten 
van familieleden, als medaillons op de deur.
Goed kijken, hoe fijn de stof is, en de huid, net echt.
Hij is daar meester in!

Het tweede schilderij wat me opvalt is een portret van 
de jonge Wilhelmina wat zij liet schilderen voor haar moeder Emma.
Ik kan helaas geen afbeelding vinden dus er zit maar een ding op; 
zelf gaan kijken.
Ook op dit schilderij zijn de texturen van de stoffen mooi weergegeven, 
zij het wat grover dan bij bv. Tadema. 
De eenvoud van het schilderij spreekt me aan. 

Een derde schilderij wat me bijzonder verrast is 
een schutterstuk van Jacob Lyon. 
Hij schilderde in 1628 de compagnie van Wijk 10 onder 
kapitein Jacob Pietersz Hooghkamer en Luitenant Pieter Jacobsz van Rijn. 

Wanneer je tijd neemt om goed te kijken, 
zie je hoe Lyon perfect de verschillende stoffen in kostuums weergeeft, 
en ook de weergave van andere materialen goed beheerst. 
Alleen al de kragen van alle schutters, 
transparante stof op verschillende manieren om de hals geplooid, 
gesteven waarschijnlijk, en het klopt.
Zoals je het hier op de foto ziet, al het zwart lijkt gewoon zwart. 
In werkelijkheid zijn het stoffen met kantwerk of ingeweven patronen. 
Mijn mond valt net niet open...


Een lust om naar te kijken voor de decoratieschilder. 
Jacob Lyon heeft werkelijk alles aan technieken uit de kast gehaald 
om volop zijn kunst en beheersing daarvan te laten zien.
Goud, zilver, op de achtergrond een grisaille schildering, perspectieven.
Je begrijpt wel waar ik heen wil...
nog eens gaan kijken. 

Reacties

  1. Mooi commentaar! Ga eens bij hem op bezoek, bij kapitein Jacob Piertsz. Hooghkamer, in het Hoge Koor van de Amsterdamse Oude Kerk. En ook bij Mattheus Lestevenon: koopman, bankier, assuradeur, bewindhebber VOC, commissaris van de Buitenlandvaarders en ook kapitein van de Burger-Schutters, begraven zestig jaar later (1693). Met een familieschandaal, dat ver Europa in reikte.. Zie: www.gravenopinternet.nl - groet, Herbert van Hasselt https://www.facebook.com/herbert.vanhasselt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Heb je een vraag of een opmerking? Ik lees graag je berichtje!

Populaire posts